Velgen en banden

Velgenmaat

De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6 inch breed en heeft een diameter van 14 inch. Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in onderstaande tekening is te zien. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. 1 inch = 2,54 cm.

ET of bolling

De ET of bolling van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt (flens waardoor wielbout steekt) 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie schematische tekening). Een ET 0 betekent dus dat de flens (boutgaten) in het midden van de velg zit.

Steekt een velgrand te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velgrand 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velgrand naar buiten steekt.

Steekt de velgrand te ver naar binnen, dan zal deze `aanlopen` tegen de opbouw. U moet dan een lagere ET-waarde kiezen.

Steek

De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hiernaast.

Wat betekenen de gegevens op de zijkant van de band?

175/70 R13 82T

  • 175: Breedte van de band in mm, gemeten van linkerflank tot rechterflank
  • 70: Verhouding van de hoogte van de flank tot de breedte van de band (70% van 175 mm)
  • R: Radiaal. Een D staat voor Diagonaal. Op éénzelfde as mogen nooit twee verschillende types staan
  • 13: Diameter van het wiel (inches)
  • 82: Loadindex (LI): drukt uit hoeveel gewicht een band kan dragen (zie tabel)
  • T: Snelheidscode: drukt maximum toelaatbare snelheid uit (zie tabel)

 

LI     Kg LI     Kg LI       Kg LI        Kg LI        Kg LI         Kg
60=250 80=450 100=800 120=1400 140=2500 160=4500
61=257 81=257 101=825 121=1450 141=2575 161=4625
62=265 82=475 102=850 122=1500 142=2650 162=4750
63=272 83=487 103=875 123=1550 143=2725 163=4875
64=280 84=500 104=900 124=1600 144=2800 164=5000
65=290 85=515 105=925 125=1650 145=2900 165=5150
66=300 86=530 106=950 126=1700 146=3000 166=5300
67=307 87=545 107=975 127=1750 147=3075 167=5450
68=315 88=560 108=1000 128=1800 148=3150 168=5600
69=325 89=580 109=1030 129=1850 149=3250 169=5800
70=335 90=600 110=1060 130=1900 150=3350 170=6000
71=345 91=615 111=1090 131=1950 151=3450 171=6150
72=355 92=630 112=1120 132=2000 152=3550 172=6300
73=365 93=650 113=1150 133=2060 153=3650 173=6500
74=375 94=670 114=1180 134=2120 154=3750 174=6700
75=387 95=690 115=1215 135=2180 155-3875 175=6900
76=400 96=710 116=1250 136=2240 156=4000 176=7100
77=412 97=730 117=1285 137=2300 157=4125 177=7300
78=425 98=750 118=1320 138=2360 158=4250 178=7500
79=437 99=775 119=1360 139=2430 159=4375 179=7750


Snelheidscodes:

F=80 km/u N=140 km/u H=210 km/u
G=90 km/u P=150 km/u V=240 km/u
J=100 km/u Q=160 km/u W=270 km/u
K=110 km/u R=170 km/u Y=300 km/u
L=120 km/u S=180 km/u ZR=>240 km/u
M=130 km/u T=190 km/u  





 

Verschillende bandenspanningen

Bandenmaat Max.spanning (bar)
5.00x10 2,9
145R12 2,2
155R13 2,4
165/70R13 2,5
175R13C6 4,5
175/70R13 2,5
185/70R13 2,5
195/50R13C 6,3
175/65R14 2,5
195/70R14 2,5
165R13C8 4,5
175R14C8 4,5
185R14C8 4,5
155/70R12C 6,2
195/65R15 2,9