Westfalia

Een historische naam

Westfalia is een legendarische naam. En niet voor niets: sinds 1844 is de naam Westfalia het synoniem voor absolute topkwaliteit. In tegenstelling tot veel concurrenten ontwerpt Westfalia niet op een zo laag mogelijke prijs, maar op kwaliteit, inzetbaarheid en duurzaamheid van producten.

Wellicht kent u de naam Westfalia van meer dan alleen trailers en aanhangers. Van oorsprong kende Westfalia drie divisies. In 1999 werden deze divisies verzelfstandigd.

 

1844 - 1922

In 1844 opent Johann Bernard Knöbel een smederij, waar hij ook paardenwagens vervaardigt. Na verloop van tijd komen ook de zoons Wilhelm en Franz het bedrijf van hun vader versterken. In 1876 wordt de eerste koets geproduceerd. In datzelfde jaar neemt Wilhelm het bedrijf over van zijn vader. Franz krijgt een huis en materiaal om zijn eigen bedrijf op te bouwen. Door de erfenisverdeling wordt het oorspronkelijke bedrijf gesplitst en verdeeld tussen Wilhelm en Franz. De samenwerking loopt door tot 1917; vanaf dat moment zwaait Franz de scepter. In 1922 verandert hij de bedrijfsnaam in Fahrzeugfabrik Westfalia.

1923 - 1936

De komst van de auto krijgt zijn invloed op de verkoop van koetsen en paardenkarren. In 1925 neemt Westfalia de vertegenwoordiging van Oakland, Pontiac, Citroen en BMW-Dixi over. Kort daarna ontwerpt Westfalia de trekhaak en de eerste auto-aanhanger. Franz Knöbel senior draagt het bedrijf over aan zijn zoons Franz, Hans en Gerhard. Het bedrijf bloeit voort: in 1936 heeft Westfalia 100 medewerkers en beschikt over 20 verkooppunten in Duitsland.

1937 - 1952

Het blijft Westfalia nog voor de wind gaan; in 1938 stelt het merk de modernste caravan voor met de naam "Landstreicher". Het aantal medewerkers is dan al tot 200 stuks gestegen. In hetzelfde jaar brengt Westfalia de eerste tandemas paardentrailer op de markt. De oorlog gooit echter roet in het eten: op 22 februari 1945 raakt de fabriek zwaar beschadigd. Westfalia vecht echter door: in 1948 presenteert Westfalia een nieuwe, speciaal voor de VW Kever ontworpen caravan. Tijdens de autoshow 1951 in Frankfurt stelt Westfalia nieuwe caravans tot wel 8,50 meter lang voor. Tegelijkertijd start Westfalia de onderhandelingen met VW over een kampeeruitrusting voor de eerste VW-bussen.

1953 - 1993

De volgende generatie Knöbels heeft zich aangediend. Twee neefs nemen de leiding over. In 1968 zijn er 50.000 kampeerauto's, 100.000 aanhangers en 1 miljoen trekhaken geproduceerd. Met 850 werknemers is Westfalia een groot bedrijf geworden. De jaren '70 en '80 zijn uitstekend voor Westfalia: op aanhangergebied doen de Saturn, Neptun, Rodeo, Jupiter en XXL het bijzonder goed. Daarna lijken donkere wolken zich boven het merk samen te pakken.

1994 - 2005

Drie particuliere investeerders kopen Westfalia over van de oprichtersfamilie. Onderzoek, gevolgd door een grote saneringsronde, heeft als resultaat dat Westfalia in 1999 in drie delen wordt opgesplitst: Westfalia Van Cenversion, Westfalia Automotive en Westfalia Trailer Group. De trailer-divisie ging samenwerken met Waldemar Heinemann en Böckmann. Dit waren geen gelukkige keuzes: in 2002 werd surceance van betaling aangevraagd en in 2004 gebeurde dit opnieuw. Westfalia heeft in deze tijd herhaaldelijk een doorstart moeten maken.